旭硝子財団助成研究成果報告2023
68/96

Reconstruction of the Theory of International Law for Sustainable Use of Shared Water Resources: Toward Integrated Management of the International Watercourses, the Transboundary Aquifers, and the Sea (Project 2020)旭硝子財団 助成研究成果報告(2023)今日,世界人口の増加とそれに伴う水需要の急増,気候変動の影響により,世界各地の水資源を取り巻く環境は厳しさを増している.現に,水資源の利用を巡る国際紛争が増加している.このため国際法学において,水資源の持続的利用の社会を実現すべく,従来の法理の再構築が求められる.水資源の利用を規律する国際法分野は,大きく,国際水路法,越境帯水層法,国際海洋法に分類可能である.しかし今世紀,地球が水危機の時代に突入し,上記3つの法分野の個別的・断片的な対応では限界があることが次第に明らかになっている.そこで助成者は,これら3つの法分野を統一的な視点から捉え直し,理論化する作業を試みた.Today, the environment surrounding water resources around the world is becoming increasingly severe due to the increase in the world’s population and the resulting rapid increase in water demand, as well as the effects of climate change. In fact, international disputes over the use of water resources are increasing. Therefore, in-ternational jurisprudence is required to reconstruct the conventional legal principles to realize a society with sustainable use of water resources. International law governing the use of water resources can be broadly cat-egorized into international watercourse law, transboundary aquifer law, and international maritime law. How-ever, as the earth enters the era of water crisis in this century, it is becoming increasingly clear that individual and piecemeal responses to the above three areas of law have limitations. Therefore, this study attempted to reconsider and theorize these three areas of law from a unified perspective.エネルギーアクセスの改善を通じて貧困削減を達成するための制度設計に関する土台を提供することを目的として,本研究では次の諸点を検討した.(1)現状の把握,(2)既存の電化プログラムの成果,(3)電化目標設定のための利害関係者会議,(4)電化目標達成にかかる費用概算,(5)政府補助のための制度設計,(6)財源についての試算,(7)社会的インパクトについての調査.その結果,次の要点が判明した.現状では基幹送電網の整備が少数民族地域を中心として進んでいない.既存の電化プログラムは実効的な成果を上げておらず,今後ミニグリッドを用いた電化に傾注する必要がある.ところが,ミニグリッドは初期費用が高く,政府による補助抜きには導入普及が進まない.村落開発基金を用いた補助スキームが考案可能で,財源候補としてはガソリンなどへの課税が考えられる.なお,今回の課税による暴動などを通じた社会の不安定化のリスクは低いと考えられる.To provide the basis for institutions enabling poverty reductions through the enhancement of energy access, this study examines followings: (1) current situations; (2) achievements of an existing electrification pro-gram; (3) stakeholder meetings for setting up a practical electrification target; (4) estimated cost to satisfy the target; (5) institutional arrangements for government subsidies; (6) estimations of financial resources; (7) risks on societal impacts. As a result, the study found out followings. Its national grid does not cover minority area sufficiently. While the existing electrification program has not fulfilled its original goal, a huge diffusion of mini grid is required as an alternative. However, due to the expensive upfront cost, the diffusion of mini grid is difficult without government subsidies. In this regard, rural development fund is one of the appropriate 64鳥谷部 壌78Jo TORIYABE山口 健介79Kensuke YAMAGUCHI共有水資源の持続的利用のための国際法理論の再構築 ―国際水路,越境帯水層,海洋の統合的・総合的管理に向けて―(2020採択)ミャンマー紛争地域におけるミニグリッド:少数民族コミュニティの自律(2020採択)Mini-grid Developments in Conflict-prone Areas of Myanmar: Autonomy of Ethnic People(Project 2020)

元のページ  ../index.html#68

このブックを見る